Rosyjskie Ministerstwo Finansów opublikowało ostateczne dane dotyczące wykonania budżetu federalnego na 2020 r. Wykazują one  bezprecedensowe załamanie się kluczowego źródła dochodów – renty surowcowej.

Jak wynika ze statystyk, na koniec roku wolumen wpływów skarbowych z ropy i gaz spadł o 34%, do 5,235 bln rubli. W ujęciu pieniężnym Ministerstwo Finansów otrzymało  2,689 bln rubli mniej. Najgorszym miesiącem był maj, kiedy w wyniku wojny cenowej” z Arabią Saudyjską i upadku notowań rosyjskiej ropy Ural do poziomu notowanego ostatnio w czasie rozpadu ZSRR przychody budżetowe z ropy i gazu spadły trzykrotnie (do 214 miliardów rubli). Od tego czasu  wzrosły one mniej więcej dwukrotnie – 474 miliardy rubli w październiku, 453 miliardy w listopadzie, 452 miliardy w grudniu. Niemniej jednak ich miesięczny wolumen pozostał o jedną trzecią niższy niż przed rokiem (około 660 mld rubli miesięcznie). W ujęciu nominalnym dochody budżetu z ropy i gazu spadły do poziomu z 2017 r., a relatywnie spadły do historycznych minimów. Ich łączny wolumen okazał się nieco mniejszy niż 5% PKB dla porównania: w 2019 r. renta surowcowa przyniosła do budżetu ok. 7% PKB, w 2018 r. ponad 8% PKB, a w latach 2010-2017 wahała się w przedziale 7%-15,4% PKB.

Udział ropy i gazu w przychodach całkowitych  w 2020 r. okazał się rekordowo niski – 28%.

Państwo zrekompensowało niedobór renty węglowodorowej wzrostem przychodów z opodatkowania  ropy i gazu, które wzrosły o 1,224 bln rubli do 13,487 bln.

Deficyt budżetowy wyniósł zatem 4,102 bln rubli, czyli 3,8% PKB. Prawie w całości został finansowany długiem, zaciągniętym przez  Bank Centralny za pośrednictwem banków państwowych.

Władze Rosji prawdopodobnie obawiają się rosnącej zależności budżetu od ceny ropy przez co rząd ostrożnie podchodzi do kwestii podejmowania ryzyka budżetowego i cięcia wydatków w 2021 roku. Jednocześnie poziom wydatków w tym roku będzie wyższy niż zakłada reguła budżetowa. Z tego powodu przy cenach ropy powyżej poziomu granicznego (43,3 dolara za baryłkę) pojawi się deficyt budżetowy.

 

 

 

AUTOR: ZESPÓŁ ECPP